ROZGRZEWKA

Rozgrzewka jest bardzo ważnym elementem każdego treningu. Ma ona przygotować i przyzwyczaić organizm do zwiększonego wysiłku, co pozwoli uniknąć wielu urazów oraz kontuzji. Rozruch przed treningiem tenisowym powinien zawierać jak najwięcej elementów wykorzystywanych przy grze właściwej. Jego zadaniem jest przede wszystkim wszechstronne przygotowanie psychomotoryczne do zajęć. Rozgrzewka powinna trwać nie mniej niż 30 min. Wyróżniamy jej trzy zasadnicze części: wszechstronną, ukierunkowaną i specjalną, czyli tzw. techniczną. Celem rozgrzewki wszechstronnej jest przygotowanie układu krążeniowo-oddechowego i aparatu ruchu do zwiększonego wysiłku. Rozpoczyna się ją od marszu, potem przechodzi do truchtu, a następnie do swobodnego biegu. Następnie bieg z przyspieszeniem oraz zmianami kierunku. Kończy się ją ćwiczeniami o charakterze lekkoatletyczno-gimnastycznym. Trzeba pamiętać o zachowaniu zasad koordynacyjnych i szybkościowo-zwinnościowych typowych dla tenisa.  Na część wszechstronną powinno się przeznaczyć około 40 % czasu całej rozgrzewki. Po części wszechstronnej należy przeprowadzić część ukierunkowaną, która charakteryzuje się stopniową malejącą intensywnością ćwiczeń na rzecz dokładności. Powinna ona zawierać ćwiczenia doskonalące postrzegania wzrokowo-słuchowe, które kształtują szybkość i właściwe reagowanie. Należy także zastosować ćwiczenia kształtujące specjalną koordynację tenisową. Tę część rozgrzewki najczęściej realizuje się bez rakiet, ale już z użyciem piłek tenisowych. Powinna ona stanowić ok. 20% całego rozruchu. Trzecia część rozgrzewki, czyli część techniczna powinna zająć ok. 40 % czasu. Polega ona na przygotowaniu dzieci do gry na punkty bądź do gry z trenerem. Najlepszym sposobem na osiągnięcie tego celu jest kilkunastominutowa wymiana wolejowa albo regularne uderzenia z głębi kortu. Dzięki temu ćwiczymy poziom czucia i posiadane umiejętności techniczno-taktyczne. Rozgrzewka jest elementem treningu, którego nie można pomijać. Od najmłodszych lat należy przyzwyczajać dzieci do rozruchu przed każdymi zajęciami, w celu uniknięcia kontuzji oraz efektywniejszego wykorzystania czasu przeznaczonego na trening. Organizm rozgrzany zdecydowanie lepiej reaguje na wysiłek i z większą łatwością wykonuje wszystkie ćwiczenia.