Praca nóg na korcie…
CO WPŁYWA NA PORUSZANIE SIĘ PO KORCIE?
- Percepcja / postrzeganie – jak szybko i dobrze zawodnik widzi piłkę na rakiecie przeciwnika.
- Decyzja – jak szybko zawodnik przetwarza informacje i decyduje się co zrobić.
- Szybkość reakcji – jak szybko sygnały nerwowe przedostają się z mózgu do mięśni.
- Szybkość działania – jak szybko zawodnik zrobi pierwszy krok.
- Dopasowanie / dostosowanie się do piłki – zdolność zawodnika do optymalnego dostosowania się w momencie dojścia do piłki (wg statystyk 70% popełnionych błędów przy uderzeniu jest spowodowane złą pracą nóg).
WYMAGANE UMIEJĘTNOŚCI W PORUSZANIU SIĘ PO KORCIE
1. Poprawienie szybkości stóp – zdolność startu, akceleracji, tempa kroku, długości kroku (każde ćwiczenie powinno być zaczynane z pozycji wyjściowej w tenisie)
2. Zdolność do zmiany kierunku biegu na korcie. Według statystyk:
- 48% sprintów jest w bok,
- 47% sprintów jest w przód,
- 5% sprintów jest w tył.
3. Trening poruszania się po korcie powinien składać się z:
- 70% sprintów poniżej 10 sekund,
- 20% sprintów 10-20 sekund,
- 10% sprintów powyżej 20 sekund.
4. Wytrzymałość szybkościowa – wg statystyk podczas meczu wykonuje się 300-500 startów.
ROZWIJANIE SZYBKOŚCI STÓP
1. Gonitwa
- Zawodnik A siedzi na linii końcowej.
- Zawodnik B stoi przy siatce. Na gwizdek zawodnik B stara się złapać A zanim ten dotknie siatki.
2. Push up & Catch
- Zawodnik przyjmuje pozycję do robienia pompek na linii końcowej.
- Trener turla piłki pod zawodnikiem – ten stara się je złapać przed linia serwisową
3. Wstawanie
- Zawodnik siedzi na linii końcowej z rękami za plecami.
- Na gwizdek wstaje i biegnie sprintem do siatki.
ZWINNOŚĆ
1. Skakanka
- Zawodnik skacze jak najwięcej razy przez skakankę.
- 30 sekund ćwiczenia – 30 sekund przerwy.
2. Balans na woleju
- Zawodnik ćwiczy wolej z kubkiem wody, który trzyma w drugiej ręce.
3. Bieg okrężny
- Trener turla piłkę w stronę siatki.
- Zawodnik startuje z linii końcowej i stara się jak najwięcej razy obiec piłkę zanim ta dotknie siatki.
ZMIANA SCHEMATU PRACY NÓG I WYTRZYMAŁOŚĆ SZYBKOŚCIOWA
1. Sprinty
- Sprint przez długość kortu -trucht przez szerokość kortu (10 serii).
- Trucht przez długość kortu – sprint przez szerokość kortu (10 serii).
- Sprinty ze zmianą kierunków i stylu biegu.
- Najdłuższy czas sprintu po linii prostej powinien trwać 8-12 sekund.