Wpływ diety na wydolność oraz regenerację organizmu Aktualności

Wróć do listy artykułów

Odpowiednio dobrana dieta to swoisty biohacking w najbardziej naturalnym wydaniu…

Odpowiednio dobrana dieta to swoisty biohacking w najbardziej naturalnym wydaniu. Bez suplementów, a jedynie dzięki zwracaniu uwagi na spożywanie konkretnych produktów, można znacznie poprawić efektywność treningów oraz skrócić do minimum czas potrzebny na regenerację organizmu. Zazwyczaj sportowcy zwracają pilną uwagę na zawartość białka w diecie, niezbędnego do odbudowy i regeneracji mięśni. Jest to oczywiście ważne, aby uzupełniać niedobory aminokwasów, jednak ważne aby wiedzieć, że odbudowa mięśni może przebiegać również na poziomie jakościowym. W skrócie – możemy dzięki odpowiedniemu odżywianiu zmieniać skład włókien mięśniowych. Jak? Dzięki warzywom bogatym w azotany. Do takich warzyw zaliczamy np. szpinak czy buraki. Spożywanie ich nie tylko wpływa na wydolność organizmu, dzięki zwiększaniu zawartości tlenu we krwi sportowca lecz także znacznie przyspiesza powysiłkową regenerację i do minimum redukuje zakwasy. Wystarczy dwa dni przed treningiem włączyć do diety szpinak aby zobaczyć efekty! Skłonność do powstawania zakwasów zmniejsza się o 40%. Dodatkowym atutem np. soku z buraków jest zdolność rozszerzania naczyń krwionośnych. Sprzyja to obniżeniu ciśnienia krwi, zwiększeniu przepływu i dotlenienia tkanek oraz, co równie ważne, zwiększeniu zdolności poznawczych i jasności myślenia co jest szczególnie ważne w sportach wymagających skupienia.

Po drugie: antyoksydanty. Przeciwutleniacze chronią każdą komórkę naszego organizmu przed szkodliwym wpływem stresu i zanieczyszczeń środowiska. Sulforany zawarte w brokułach np. sprawiają, że zdolności obronne naszych komórek odpornościowych zawartych w płucach wzrastają o 60%. Ile powinniśmy spożywać? Codziennie jeden brokuł lub łatwiej: pół filiżanki kiełków brokułu zjedzonych do posiłku lub po prostu – mimochodem. Wysiłek fizyczny jest niewątpliwie stresem dla organizmu. Stresem pozytywnym stosowanym w umiarze, jednak przeciążeniem dla osób zawodowo uprawiających sport.

W celu odpowiedniej regeneracji i zapewnienia ochronnych właściwości diety należy spożywać jak najwięcej warzyw i owoców i to na nich opierać swoją dietę. Sok marchewkowy zawiera tyle samo białka, co mleko matki! Spożywając większość warzyw i owoców w diecie nie pozbawiamy się białka. Również warzywa i owoce zawierają białko w postaci wolnych aminokwasów – jest więc lekkostrawne i nie obciąża naszego organizmu procesami rozkładu. Poza tym zawartość białka w diecie roślinnej, uśredniając, odpowiada naturalnym proporcjom zawartości białka w mleku matki. Nie zapominajmy, że przy takich parametrach, noworodek jest w stanie rosnąć bardzo szybko i przybierać na wadze. Białko pochodzenia roślinnego ma dodatkową zaletę – występuje w pakiecie z enzymami, witaminami, fitozwiązkami, błonnikiem ważnym dla mikroflory jelitowej, która pomaga nam właściwie przyswoić pożywienie oraz produkuje niektóre witaminy i dobroczynne substancje. Poza tym nie bez powodu mówi się, że jelita to drugi mózg! Ważne, aby o niego zadbać, gdyż przyswajanie dostarczanych substancji odżywczych jest kluczowe nie tylko w sporcie. Jest kluczowe dla zdrowia I dobrego samopoczucia! Więc od początku: sałatka Sałatka jest wspaniałym daniem dla sportowca. Może zawierać szpinak, orzechy, pestki, warzywa, owoce, białko w postaci strączków, kasze. Do tego szklanka soku z buraka i mamy cudowne combo ochronno-regeneracyjne. Ważna informacja dla osób uprawiających sport latem na zewnątrz Aby zapewnić sobie ochronę skóry od wewnątrz i o 40% zmniejszyć ryzyko poparzeń słonecznych, wystarczy przez dwa miesiące codziennie spożywać po dwie łyżeczki koncentratu pomidorowego. Likopen w nim zawarty wykazuje silne działanie ochronne na skórę, dzięki czemu zmniejszymy skutki działania promieni słonecznych i procesy fotostarzenia.

Nawodnienie. Woda jest bardzo istotna przy dużym wysiłku fizycznym. Jednak można nawadniać się znacznie lepiej, dostarczając sobie przy okazji dodatkowej porcji antyoksydantów, które ochronią nasz organizm. Taką funkcję spełni herbatka z hibiskusa parzonego na zimno. Wystarczy na noc wrzucić kilka płatków hibiskusa do wody i zabrać następnego dnia na trening. Jeśli chodzi o potencjał antyoksydacyjny, hibiskus nie ma sobie równych. Ze względu na kwasy zawarte w takiej wodzie, warto pić ją przez rurkę i od czasu do czasu płukać usta zwykłą wodą ze względu na ochronę szkliwa zębów. Dzięki odpowiedniej wiedzy, wszystko co robimy można zrobić lepiej. Nie ulega jednak wątpliwości, że nasze pożywienie to nie tylko paliwo które nas napędza i nie tylko kalorie. To pełna synergia współdziałania wielu substancji dzięki którym aktywnie możemy wpływać na właściwości naszego organizmu i nasze samopoczucie.

Zamów trening już dziś!

Znajdziemy dopasowany do Twojego grafiku zajęć czas i miejsce na trening w naszej szkole. Poświęcimy Ci maksimum uwagi i zaangażowania. Podzielimy się z Tobą doświadczeniem oraz merytoryczną wiedzą.

Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu.